Fairtrade Week 2012 wordt ingeluid met stevige volumegroei

Fairtrade Week 2012 wordt ingeluid met stevige volumegroei

Gepubliceerd op
Het volume producten met Fairtrade keurmerk groeide het eerste half jaar van 2012 met 47% ten opzichte van het eerste half jaar in 2011. Bovendien blijkt uit onderzoek van GfK dat steeds meer consumenten producten met Fairtrade keurmerk kopen. In 2011 kocht 55,3% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere Fairtrade levensmiddelen. Tijdens de Fairtrade Week 2012 (25-10 t/m 4-11) staan alle Fairtrade producten in de schijnwerpers.
Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: “Zo’n groeicijfer, in moeilijke economische tijden, bewijst hoe serieus en daadkrachtig het Nederlandse bedrijfsleven eerlijke handel oppakt. Tijdens de Fairtrade Week, die plaatsvindt van 25 oktober t/m 4 november, laten we zien hoe groot het aanbod is en hoe makkelijk je een verschil kunt maken voor boeren in ontwikkelingslanden door één keer per dag een Fairtrade product te gebruiken.”
Groei vooral in bananen, sap en ijs
Een grote groei is te zien in de productgroepen bananen, sap en ijs. De groei in ijs wordt vooral veroorzaakt door de 100% overgang van het ijsmerk Ben&Jerry’s naar Fairtrade gecertificeerde ingrediënten. Ook de Fairtrade fruitsappen doen het goed mede vanwege diverse acties van retailers zoals Lidl en de introductie van nieuwe merken zoals The Fruit Lab van Fruity King. Voor bananen geldt dat na PLUS ook Spar, COOP, Vomar, Emté en Attent omschakelden naar 100% Fairtrade. Dat heeft natuurlijk grote impact. Stichting Max Havelaar voorziet dat de groei in 2012 doorzet.

De omschakelingen van grote en kleinere spelers in de markt naar Fairtrade leiden tot flinke groei. Dat is goed nieuws voor consumenten die tijdens de dagelijkse boodschappen kunnen kiezen uit een breed aanbod van ruim 1.700 producten. Maar het is vooral goed nieuws voor de boeren in ontwikkelingslanden die de eerlijke prijs gebruiken om gezamenlijk te investeren in belangrijke zaken als nieuwe productietechnieken, onderwijs, gezondheidszorg en veilige werkomstandigheden. Zo wordt eerlijke handel een motor voor ontwikkeling.
Fairtrade Week
Van 25 oktober t/m 4 november vindt voor de zesde maal de landelijke Fairtrade Week plaats. Van supermarkten tot cateraars en van restaurants tot scholen en gemeenten, op allerlei plekken in Nederland wordt Fairtrade in de schijnwerpers gezet. Stichting Max Havelaar roept als initiatiefnemer van de week iedereen op om een verschil te maken met 1 x per dag Fairtrade. Zie voor een overzicht van activiteiten: www.maxhavelaar.nl/nieuws/agenda-fairtrade-week-2012
Stichting Max Havelaar
Stichting Max Havelaar is de eigenaar van het Fairtrade keurmerk in Nederland. Dit keurmerk, in Nederland beter bekend als Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op boeren in ontwikkelingslanden. Om armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen over de betaling aan boeren. Zo ontvangen zij minimaal een kostendekkende prijs en een premie. Het keurmerk is in Nederland te vinden op ruim 1.700 producten zoals koffie, thee, chocolade, ijs, bananen, bloemen en wijn die geleverd worden door ruim 140 bedrijven. Fairtrade komt wereldwijd ten goede aan ruim 6 miljoen mensen in ontwikkelingslanden.

De Fairtrade Week wordt mede mogelijk gemaakt door: ICCO, Oxfam Novib, Netwerk VSP en de Nationale Postcode Loterij.
29-10-2012